پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

ماجرای گم شدن ۹۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرک | ۱۱۰ هزار خودرو در انتظار تحویل به مشتریان

  • کد خبر: ۴۵۵۹۹
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
ماجرای گم شدن ۹۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرک | ۱۱۰ هزار خودرو در انتظار تحویل به مشتریان
این روز‌ها شاهد تصاویر مختلفی از پارکینگ خودروسازان کشور هستیم که مملو از خودرو‌های ناقص است، خودرو‌هایی که مشکل یک یا ۲ قطعه دارند و در صورت تکمیل می‌توانند با عرضه، باعث کاهش التهابات در بازار خودرو شوند.
به گزارش شهرآرانیوز، طبق گزارش‌ها، میزان قابل توجهی قطعه و مواد اولیه در گمرکات مانده که باعث شده خودرو‌های ناقص کف کارخانه بیش از اندازه باشند. به گفته نمایشگاه داران خودرو یکی از اصلی‌ترین مشکلات گرانی خودرو، عدم عرضه خودرو توسط کارخانه به بازار است که اگر تولیدی‌ها به بازار عرضه شود، باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد. برای پیگیری حل این مشکل خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به جاده مخصوص رفته و زمانی که به پارکینگ خودروسازان مراجعه کرده، با انبوهی از خودرو‌های ناقص در پارکینگ برخورد می‌کند.

به گفته یکی از کارکنان شاغل در این پارکینگ ها، خودرو‌هایی که کف کارخانه هستند عمدتا مشکل کمبود قطعه و نداشتن برخی قطعات مانند چراغ، رودری و قطعات‌های تک دارند.

در همین رابطه، سید مهدی ملت شاهی مدیر خدمات بازرگانی ایران خودرو با بیان اینکه برخی از قطعات مورد نیاز برای تکمیل ساخت یک خودرو در گمرکات مانده است، گفت: در حال حاضر گمرکات برای ترخیص قطعات دپو شده همکاری دارند، اما مقدار قابل توجهی از قطعات در گمرکات مانده است و همین عامل باعث مشکل در تکمیل خودرو‌های ناقص شده است.

او با تاکید بر اینکه ماندگاری قطعات و مجموعه‌های خودرویی در گمرک طبق روال معمول است، گفت: مواد اولیه مانند ورق آهن آلات خاص و قطعاتی مانند کاتالیست و سیستم‌های الکترونیک خودرو از جمله محموله‌های ایران خودرو است که در حال ترخیص از گمرکات اجرایی کشور هستند. این محموله‌ها شامل ۲۱۰ بارنامه متعلق به ایران خودرو بدون احتساب تامین کنندگان داخلی، در حال تخصیص ارز به صورت نیمایی یا استفاده از سامانه جامع تجارت هستند.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

تعیین تکلیف ۹۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرکات

ملت شاهی تصریح کرد: هر چقدر فرآیند ترخیص کالا سرعت یابد، تولید ایران خودرو نیز با ظرفیت بالاتری ادامه می‌یابد که سبب افزایش عرضه خودرو به بازار، اجرای تعهدات معوق و در نتیجه رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد.

مدیر خدمات بازرگانی ایران خودرو خواستار تسریع در ترخیص مواد اولیه، قطعات و مجموعه‌های خودرویی از گمرک متناسب با سرعت تولید در ایران خودرو شد و اظهار کرد: آهنگ تولید امسال ایران خودرو نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته و ضروری است تا قطعات مورد نیاز نیز با سرعت بیشتری به خطوط تولید تزریق شود.

او در خصوص میزان کانتینر‌هایی که در گمرکات مانده است، گفت: در حال حاضر حدود ۹۰۰ کانتینر در گمرکات مانده و منتظر ترخیص آن‌ها هستیم.

کباری، معاون بازرگانی گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه میزان قابل توجهی قطعات و مواد اولیه در گمرکات هستند، گفت: بخش عمده ناقصی قطعات مورد نیاز برای تکمیل ساخت خودرو مربوط به کاتالیست و Ecu است که این موارد در گمرکات مانده و منتظر ترخیص آن‌ها هستیم.

میر اشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ۸ میلیون تن کالا در اماکن گمرکی کشور موجود است، گفت: سه و نیم میلیون تن از این کالا‌ها مربوط به کالا‌های اساسی و سه و نیم میلیون تن هم مربوط به کالا‌های غیر اساسی و مواد اولیه و واسطه‌ای تولید می‌شود و یک میلیون تن کالا و مواد اولیه در قالب مواد کانتینری است.

او ادامه داد: در سفر اخیر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به هرمزگان، مقرر شد تا پایان هفته در خصوص کالا‌های اساسی تصمیمات نهایی گرفته شود.

میر اشرفی توضیح داد: کالا‌های اساسی به دو گروه تقسیم می‌شوند که بخشی از آن‌ها دارای ارز ترجیحی هستند و چنانچه واردکننده تمایل به ترخیص کالا قبل از تامین ارز داشته باشد می‌تواند با تعهد سه ماهه بانک مرکزی ۵ قلم کالا را بدون کد رهگیری ترخیص کند.

رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه این وارد کنندگان مشمول ارز ترجیحی می‌شوند افزود: برخی کالا‌هایی که مشمول ارز ترجیحی نمی‌شوند، با ارز نیمایی ترخیص می‌شوند، اما در اولویت اول دریافت ارز نیمایی قرار می‌گیرند. ترخیص سریع ۲۰ قلم کالای اساسی که پنج قلم از آن‌ها مشمول ارز ترجیحی می‌شوند و ۱۵ قلم هم مشمول دریافت ارز ترجیحی نمی‌شوند در دستور کار قرار دارد.
عمده کالای خودروسازان ترخیص شده است!

او در پاسخ به پرسشی مبنی میزان دپوی قطعات مورد نیاز خودروزسازان در گمرک توضیح داد: ماده ۴۲ قانون امور گمرکی به ویژه در مورد قطعات خودرو به موضوع‌های اشاره کرده است که با پیشنهاد وزارت صمت، رئیس‌کل گمرک می‌تواند از این تسهیلات ماده مذکور استفاده کند و ما هم در چند ماه گذشته بار‌ها از آن بهره برده ایم.

میراشرفی افزود: خودروسازان به وسیله همین تسهیلات وی با اظهار کالا و پرداخت تضمین‌ها بدون نیاز به مسائلی که باعث رسوب کالا می‌شد، عمده کالاهایشان را ترخیص کرده اند. این تسهیل همچنان ادامه دارد و البته پیشتر هم از آن استفاده می‌شد. در مورد مواد اولیه باید منتظر مصوبه آن باشیم.

او گفت: گمرک درباره موارد خاص خودروسازان را معطل نگذاشته است، اما در مورد مواد اولیه مشکل وجود داشته است.

میر اشرفی با بیان اینکه این ۸ میلیون تن کالا‌های در گمرک عملاً رسوب شده نیستند، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۶ میلیون تن کالا وارد بنادر و گمرکات کشور شده و به طور میانگین ماهی ۲.۷ میلیون تن کالا ترخیص می‌شود.

او توضیح داد: رسوب داخلی در گمرکات کمتر از یک میلیون تن است و قسمت عمده آن‌ها ترخیص شده اند. با این تصمیمات امیدواریم مشکل قسمت عمده این کالا‌ها رفع شود. در گمرکات کشور حدود ۱۳ هزار خودرو قرار داشت که طبق مصوبه هیئت وزیران حدود ۱۰ هزار خودرو در سال ۹۸ تعیین تکلیف و ترخیص شد و تعداد کمی هم در سال ۹۹ ترخیص شد و این مصوبه تا ۲۶ شهریور ۹۹ تمدید داشت.

میراشرفی ادامه داد: حدود کمتر از ۳ هزار خودرو در گمرکات باقی مانده است که این خودرو‌ها دارای پرونده رسیدگی در محاکم قضایی هستند و هر زمان که تعیین تکلیف شوند، یا ترخیص می‌شوند یا تشریفات متروکه برای آن‌ها اجرا می‌شود و به سازمان اموال تملیکی می‌روند.

او افزود: خودرو‌های بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی و خودرو‌های ساخت طرف‌های ممنوع‌المعامله (آمریکا و رژیم صهیونیستی) اصلاً وارد نشدند. این خودرو‌ها اگر وارد شوند یا به نفع دولت ضبط می‌شود و یا این که واردکننده می‌تواند خودرو را مرجوع کند.
مواد اولیه و قطعات خودرو در گمرکات دپو شده است!

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: این روز‌ها شاهد کاهش تولید هستیم و اگر به قطعه سازان رسیدگی نشود، خط تولید تمام قطعه سازی‌ها متوقف خواهد شد که به صنعت خودروسازی ضرر می‌زند.

به گفته او، هم مواد اولیه هم قطعات در گمرکات مانده اند که اگر ترخیص نشوند باعث می‌شود خط تولید قطعات متوقف شود.

مطلب زاده عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، گفت: عدم تولید خودرو به این دلیل است که قطعات در گمرک مانده و همین عامل در تولید خودرو تاثیر گذار بوده است. فروشنده خارجی به ما مواد اولیه فروخته و مبلغ آن نیز پرداخت شده است، اما تحریم‌ها مانع ورود این کالا‌ها به کشور شده و گمرک اجازه ترخیص نمی‌دهد.

او بیان کرد:۳۴۳ میلیون یورو صرفه جویی ارزی از طریق میز‌های نهضت ساخت داخل بوده است؛ که همین میزان می‌توانست صرفه جویی شود. تسهیلات پایین می‌تواند به نهضت ساخت داخل کمک کند، اگر به تولید کنند وام با بهره ۱۰ درصد داده شود به تولید کمک می‌کند.

حالا بعد از ناهماهنگی در توزیع و قیمت گذاری خودرو، کشمکش‌ها به تولید رسیده و مشخص نیست چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان مشتریان خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->